top of page
  • Foto van schrijverJelle Lecluijze

ZOUTVERLADER NOURYON DELFZIJL

Bijgewerkt op: 14 sep. 2021

Renovatie civiele onderdelen zoutverladingssteiger

Sinds het midden van de vorige eeuw wordt er steenzout gewonnen in de omgeving van Winschoten (Heiligerlee) en Veendam. Hier bevinden zich kilometers dikke zoutpakketten. Het zout wordt in de vorm van pekel naar de oppervlakte gepompt, getransporteerd naar Delfzijl en daar in zoutfabrieken verwerkt tot zout. Een deel van het zout wordt verkocht aan klanten in Europa en de Verenigde Staten. De zoutverladingssteiger is een kritisch onderdeel voor het beladen van zeeschepen met zout dat bestemd is voor overzeese bestemmingen.


In juli 2017 is gestart met de renovatie van het bovendeel van de verlader. De uitschuifbare arm, om het zout overal in het scheepsruim te laden, is geheel vervangen. Tevens werden de transportbanden en het ‘treinstel’, waarover de verlader zijdelings heen en weer beweegt tijdens het laden van de schepen gerenoveerd.


Omdat niet alles tegelijk kan worden gedaan, is in 2018 de eerste fase van de betonnen boog, waarop die uitschuifbare zwenkarm van de verlader rust, aangepakt.


In verband met schade aan de betonnen delen ten gevolge van indringing van chloride koos Solid Services als herstelprincipe voor kathodische bescherming (KB). Er is gekozen voor een opgedrukt stroomsysteem (ICCP) met duurzame titanium stripanodes.


De 1e fase is inmiddels succesvol opgeleverd door uitvoeringscombinatie Sealteq / Heuvelman Ibis.



Kathodische bescherming is naast een effectieve manier voor het stoppen of tegengaan van wapeningscorrosie in veel gevallen vaak een “GROEN” milieuvriendelijk alternatief voor conventionele reparatie van beton. De hoeveelheid te transporteren en te verwerken bouwafval is aanzienlijk minder dan bij traditionele reparatie en doordat minder gesloopt wordt is de milieubelasting in de vorm van stof en lawaai eveneens sterk gereduceerd. Dit is gunstig omdat de werkzaamheden boven het water plaats dienen te vinden, waarbij elke verontreiniging moet worden voorkomen. Ook de overlast voor de verlading wordt door een kortere doorlooptijd gereduceerd. Daarnaast wordt herhaaldelijk repareren voorkomen en is de applicatie op langere termijn uiteindelijk prijstechnisch gezien ook aantrekkelijker.



OPDRACHTGEVER


ADVIESBUREAU


AANNEMER


ANODE LEVERANCIER


AUTEUR

Jelle Lecluijze



GERELATEERDE PROJECTEN:

bottom of page