HELLINGBAAN BLOEMENVEILING AALSMEER
- KB-Kenniscentrum

- 27 aug
- 2 minuten om te lezen
Bijgewerkt op: 28 aug
Betonherstel met KB ter plaatse van een hellingbaan
In 2018 is voorafgaand aan het project een betononderzoek uitgevoerd op het terrein van de bloemenveiling van Flora Holland in Aalsmeer. Het onderzoeksobject betrof een hellingbaan uit gewapend beton die de toegang verzorgt naar het parkeerdak. In deze fraaie, vanuit een middenbalk uitkragende, constructie waren ondanks een goede betonkwaliteit grote problemen (lekkages en betonschade) opgetreden door ingedrongen chloriden. Kathodische bescherming (KB) werd geadviseerd om het probleem bij de wortel aan te pakken. De werkzaamheden werden in 2023 aanbesteed en in 2024 gegund aan MOURIK INFRA, met VOGEL BV als gespecialiseerd onderaannemer.

Het probleem
In eerste instantie omvatte het project in grote lijnen het verwijderen (frezen) van de oude slijtlaag op de hellingbaan, het repareren van de betonschade die hieronder zou worden aangetroffen en waarvan de omvang vooraf was ingeschat (op basis van uitgevoerde potentiaalmetingen), het aanbrengen van een KB-systeem op het bovendek (en een deel van het landhoofd) ter bescherming van de wapening en het weer terug aanbrengen van een robuuste en slijtvaste overlaging op het rijdek. De omvang van de betonschade was na het verwijderen van de slijtlaag echter veel groter dan vooraf was ingeschat, mede doordat het project 6 jaar had stilgelegen. En dit gold ook voor de schade ter plaatse van het landhoofd waar de lekkende dilatatievoeg had geresulteerd in serieuze schades in alle delen van dit constructiedeel.Ā
Daarnaast bleek ook het beton aan de onderzijde van de hellingbaan, na het verwijderen van de daar aanwezige houten beplating, schade te vertonen. Gezien de parkeerplaatsen onder de hellingbaan was hier het vallen van brokstukken uiteraard niet wenselijk. Aldus werd het project uitgebreid met een KB-systeem aan de onderzijde.Ā
Tot slot moest de rijbaan ook per direct worden onderstempeld omdat de hoofdwapening in het bovendek te ernstig was aangetast en bovendien het saneren van de schades zou leiden tot verdere verzwakking van de draagconstructie.
De oplossing
Met hogedruk water (HDW) zijn de schades in het dek gesaneerd en vervolgens gerepareerd met de inzet van een betonpomp, is een KB-systeem met titanium strip anodes aangebracht op het rijdek, in de dekranden en ter plaatse van het landhoofd en een KB-systeem met geleidende coating als anodemateriaal op de onderzijde van de hellingbaan. De titanium stripanodes zijn op het rijdek aangebracht en overlaagd met een cementgebonden mortel (en gietasfalt). In de dekranden zijn de titanium anodes ingeboord, waarbij de boorgaten zijn gevuld met zuurbestendige mortel. Ter plaatse van het landhoofd zijn titanium stripanodes ingefreesd (t.b.v. de frontwand) en ingeboord (t.b.v. het oplegvlak), waarbij de sleuven en boorgaten eveneens zijn gevuld met zuurbestendige mortel. Samen met de geleidende coating op de onderzijde van de hellingbaan is er aldus sprake van een KB-systeem met verschillende anodematerialen en -vormen, welke in meerdere zones worden aangestuurd en remote meet- en regelbaar zijn.
Ā
Ā
Ā
OPDRACHTGEVER
Flora Holland
ADVIESBUREAU
Cathodic Protection Advice CPA
AANNEMER
Mourik Infra
ANODE LEVERANCIER
AUTEUR
Hans van den Hondel




















Opmerkingen